České dráhy rozjely už na přelomu zimy a jara kampaň, kterou se snaží nalákat nové cestující, či přivést zpět cestující, kteří se rozhodli při cestování na dlouhé vzdálenosti využívat služeb konkurenčního dopravního provozovatele. Vytáhli k tomu, jak jste si možná všiml těžký kalibr v podobě angažování Ondřeje Vetchého do reklam a možná poznáte, že Ondřej Vetchý není zrovna typ herce, který by se do podobných komerčních projektů hrnul. Součástí této kampaně je i aplikace s názvem Vlakem na výlet.
Ta se zdá jako velice zajímavá především pro rodiče, kteří by mohli pomocí aplikace naplánovat pro své děti výlety na blížící se prázdninové období. Aplikací podobného zážitkového typu, které umí doporučovat různá zajímavá místa či akce v české republice je samozřejmě hodně.
Asi jako nejzajímavější možnost aplikace se jeví možnost zvolit typově s kým na výlet pojedete. Můžete si zvolit například mezi rodinou, partou, labužníky a nebo pro České dráhy logickou skupinou fanoušky vlaků (zde nazvanou jako „Vlakofanda“, kdyby ovšem měli větší smysl pro humor, nazvali by to jako „šotouš“). Podle toho, koho si určíte, aplikace vybere vhodná místa či akce k navštívení.
Hravé výlety a Gastromapa
Vlakem na výlet obsahuje navíc speciální výlety nazvané jako Hravé výlety. Díky těm nemusíte v rámci jednoho výletu navštívit pouze jediné místo cíle výletu, ale aplikace je postavená pro to, abyste zvládli navštívit míst hned několik. Pro skupinu labužníků pak ČD připravily lahůdku v podání doporučení gastronomických specialit podle Gastromap, jejíž autorem je herec Lukáš Hejlík.
V aplikaci to funguje asi následovně. Nejprve si určíte, zda chcete používat ony speciální hravé výlety složené s několika zastávek po turisticky atraktivních místech, dále určíte podle výše zmíněných skupin lidí, kteří se budou účastnit výletu s vámi. Už při určování těchto parametrů se stane, že vám začnou naskakovat návrhy výletů. Takže už nyní můžete prohlížet a vybírat.
Jak to vypadá, když ČD udělá aplikaci? Možná až překvapivě dobře
Hodně lidí, ale bude chtít asi samozřejmě specifikovat i místo, kam by chtěli výlet podniknout. Specifikujete tedy kraj a dále podle oblastí. Ne zrovna regionů podle onoho starého dělení, ale vybíráte s rozumně určených oblastí v rámci kraje, které jsou nejčastěji vymezeny například hornatými oblastmi, které jsou ostatně už samy o sobě turisticky atraktivní. Jako poslední věc, kterou si můžete určit zbývá termín. To jest vše okolo dolní nabídky.
Z nabídky horní máme několik dalších možností. Výsledky můžete řadit, zobrazit si rovnou mapu a nebo si můžete prohlédnou svůj profil. V původním stavu jste zde však jen jako prázdný profil nepříhlášeného uživatele.
Profily výletů a co se úplně nepovedlo
Profil jednotlivých výletů je pak přehledný. Najdete zde asi všechny potřebné informace, navíc nijak zdlouhavě či zbytečně složitě podané. Najdete zde pár fotek, pokud se jedná o akci či časově omezené místo s otevírací dobou, pak jí zde najdete, dále počet kilometrů, které musíte šlapat, obtížnost, časovou náročnost a podobné věci, které byste nejspíše očekávali. Dále tu je krátký popis, mapa a úplně dole je vyhledávání spojení. K výletům můžou pak též přihlášení uživatelé přidávat hodnocení a nebo komentáře. Pokud by se vybudovala nějaká komunita, bude to tak pro všechny přínosné z hlediska doporučení a vyslechnutí názorů ostatních.
Bohužel, dojem z jinak přehledné, příjemně uživatelsky přívětivé aplikací kazí například nezvládnutá možnost synchronizace s účtem českých drah a s připisování bonusových bodů.
I tak ale — na rozdíl od některých svých pochybných schopností z oblasti řízení dopravy — ČD ukázaly, že ne všechno v jejich případě končí fiaskem a aplikace Vlakem na výlet může být pro mnohé užitečná. Někteří uživatelé též hlásí problémy s uložení výletu pro online použití.
Pro:
- Přehledné, hezké GUI
- Příjemné ovládání
- Navrhované výlety dávají smysl
Proti:
- V mnoha případech nefunguje připisování bonusových odměn ČD