Velikostí týmu, počtem úspěšných aplikací i množstvím nasbíraných oceněné patří eMan nepochybně mezi českou špičku. O minulosti a budoucnosti společnosti, o Androidu, ale i obecně o světě chytrých telefonů jsme si povídali se spoluzakladatelem firmy Tomášem Čermákem.
Jak vzniklo vaše vývojářské studio?
Společnost eMan jsme spolu s Jirkou Horynou založili už v roce 2004 se záměrem provozovat systém SMS jízdenek pro pražskou hromadnou dopravu. Měli jsme tehdy nasmlouvaného silného partnera, platný užitný vzor, avšak dojít až ke zdárnému cíli v podobě uzavřené smlouvy s pražským dopravním podnikem, potažmo magistrátem, se tehdy nepodařilo. Pak se několik let nic nedělo. Až zhruba v polovině roku 2010 jsme se spolu s dalšími kamarády shodli na tom, že mobilní aplikace jsou zajímavou příležitostí, které se musíme chopit…
Které kroky byly v rozjezdu nejobtížnější?
Vzhledem k tomu, že nás živí zakázkový vývoj, nejtěžší na začátku bylo přesvědčit první zákazníky o tom, že zrovna my jsme ti praví, koho si mají vybrat pro vývoj aplikace. V době, kdy za vámi ještě nic není, to vskutku není lehké. Jakmile však získáte první zajímavé reference, vaše pozice se rázem změní.
Jak jste vybrali jméno studia a co vyjadřuje o vaší společnosti?
Když jsme firmu zakládali, dali jsme dohromady asi deset možných variant názvu. Pak jsme škrtali a škrtali. Důležité pro nás bylo, aby název byl krátký, dobře zapamatovatelný a aby byla k dispozici volná doména. eMan znamená eČlověk, tedy moderní uživatel nebo tvůrce komunikačních a jiných technologií. A to, že nám občas mezi e-maily přistane zpráva od našeho klienta a v historii komunikace vidíme obraty typu „pošlete to Emanům“, nás spíše těší:)
Máte velký tým více než třiceti lidí. Dá se říci na kolika projektech v současnosti děláte?
Během zhruba jednoho a půl roku, co působíme na trhu vývoje mobilních aplikací, jsme se velmi rychle rozrostli až na tým čítající více než 30 lidí. V současné době pracujeme na 14 paralelně běžících projektech.
Jaký krok byl pro rozvoj vaší společnosti stěžejní?
Nejdůležitější bylo asi samotné rozhodnutí opustit jistoty stálého zaměstnání a naplno se pustit do mobilního byznysu.
V čem vidíte hlavní důvod faktu, že na iPhone je stále více prémiových aplikací než na Androidu?
Z mnoha statistik vyplývá, že uživatelé Androidu jsou zejména ve srovnání s uživateli produktů od Applu mnohem více citliví na cenu. Většina telefonů s Androidem je výrazně levnějších než iPhone. Uživatelé těchto přístrojů nejsou, alespoň zatím, příliš ochotni platit vyšší sumy ani za nákup aplikací a digitálního obsahu.
Kdybyste jako vývojáři mohli promluvit do duše Androidu, k čemu byste ho vyzvali? (v čem by se měl zlepšit)
Například bychom ocenili, kdyby se zlepšilo Google Maps SDK, které se nezměnilo už několik let. Vývojářům nenabízí například možnost pracovat s vektorovými mapami. Ty se nacházejí pouze v aplikaci Google Maps.
Jaká osobnost je pro vás ve vašem oboru inspirací a proč?
Když vynechám Steva Jobse, který se svým iPhonem a App Storem tolik ovlivnil mobilní svět a oblast mobilních aplikací, uvedl bych Andyho Rubina, spoluzakladatele Androida a současného víceprezidenta společnosti Google pro mobilní a digitální obsah. Rubinovi se nejen díky jeho houževnatosti a invenci podařilo Android dostat z nuly až na špičku mezi mobilními operačními systémy.
Ve své prezentaci hodně zmiňujete schopnost tvořit takzvanou augmented reality. V jaké aplikaci a jakým způsobem jste ji uplatnili? Mají o ni klienti zájem?
V rozšířené realitě spatřujeme velmi zajímavé využití mobilních technologií. Od jednoduchých průvodců, přes navigace, interaktivní návody až po speciální reklamní projekty. Další vývoj technologie jistě přinese na tomto poli mnoho dalších možností, fantazii se meze nekladou. V současné době dokončujeme velký projekt postavený na rozšířené realitě pro jednu významnou nadnárodní společnost z oblasti rychloobrátkového zboží. Více v tuto chvíli bohužel nemohu prozradit.
[related-posts]Občas máme pocit, že by stejnou službu jako aplikace udělal i dobře udělaný mobilní web. Není už těch aplikací – obzvláště na Google Play – trochu moc?
Aplikací je na trhu sice hodně, ale z pohledu uživatele je přeci fajn mít k dispozici velkou nabídku. Mobilní aplikace versus mobilní web je oblíbené téma odborných článků, konferencí nebo našich diskusí se zákazníky. Možnosti mobilních webů postavených na HTML5 se neustále rozšiřují. Pro některé typy aplikací se jedná o naprosto dostačující řešení, jež umožní ušetřit náklady, zejména při požadavku vyvinout aplikaci pro více platforem. Ale pokud chcete vytvořit složitější hru nebo aplikaci s rychlou odezvou uživatelského rozhraní, plnohodnotným přístupem k hardwarovým komponentám, jako jsou třeba fotoaparát, NFC, mikrofon nebo Bluetooth, pak je nativní aplikace lepší nebo častěji jedinou možností. Jistým kompromisem jsou hybridní aplikace, tedy nativní aplikace, jejich část je ve skutečnosti tvořena mobilním webem, uživatel to často ani nemusí poznat.
Nabízí nový Android Ice Cream Sandwich oproti předchozí verzi více možností pro vývojáře, respektive jejich klienty?
V ICS se z pohledu vývojářů řada věcí zjednodušila, přibyly nové možnosti, mnoho drobných změn se objevilo v uživatelském rozhraní. Namátkou bych zmínil například možnost přímé práce s kalendářem nebo šifrování dat, které může být zajímavé zejména pro aplikace využívané ve firemním prostředí.
Vidíte v Androidu nějaké riziko, které mu může zabránit v další expanzi?
V současné době je tržní pozice Androidu velmi silná. Nicméně třeba na příkladu Symbianu vidíme, jak rychlý může být ústup z již dobitých pozic. Rizika spočívají v patentových sporech (aktuálně například s Oraclem v souvislosti s Javou), vrtkavé přízni uživatelů (tvrdé jádro geeků přeci jen tvoří pouze malé procento uživatelů) a všeobecné značné turbulentnosti trhu.
Kolik procent tvoří zakázky od domácích a kolik zahraničních klientů?
Většina našich zákazníků jsou v současné době české subjekty. Avšak vzhledem k tomu, že český trh je opravdu malý, stále více se poohlížíme také po zahraničních trzích.
Kdybyste měli poradit začínajícím vývojářům, na jaké schopnosti se zaměřit, co by to bylo? Které „skills“ jsou ve vašem oboru nedostatkovým zbožím?
Naučit se základy vývoje pro Android nebo jiné platformy není zas tak velký problém. V praxi je však nezbytné, aby dobrý vývojář uměl uvažovat v kontextu a byl schopný spolupracovat s dalšími členy týmu. Vzhledem k tomu, že mobilní technologie a platformy podléhají rychlému vývoji, je nezbytné neustále sledovat scénu a přicházející novinky, jinak vám velmi rychle ujede vlak.
Spoluzakladatel společnosti eMan. Vystudoval obor ekonomika a management na Vysoké škole ekonomické v Praze. Více než deset let se zabývá marketingovou komunikací a komerčním využitím mobilních technologií. Rád vymýšlí nové aplikace a služby.
Proslýchá se, že Nokia chystá na základě nepříliš úspěšného partnerství s Microsoftem nový operační systém postavený na Linuxu? Není už situace v OS trochu rozdrobená?
Nokia nyní prochází hlubokou krizí, ztráta světového dominantního postavení proběhla až bolestně rychle. Spojení s Microsoftem se – alespoň zatím – neukazuje jako ten pravý lék. Nokia bude patrně hledat nové cesty a vývoj dalšího vlastního operačního systému může být samozřejmě jednou z nich. I když po zkušenostech se Symbianem a MeeGo cestou poněkud nákladnou a riskantní. Z obecného pohledu je konkurence různých OS prospěšná, je totiž silným motorem pro další zlepšování a inovace.
Přiznejte, mají u vás ve firmě převahu jablíčkáří nebo androiďáci a v jakém poměru? Nebo snad boduje i další platforma?
Jablíčkáři a androiďáci jsou u nás v týmu tak půl na půl. Rebeluje jen velmi nepočetná skupina horlivých zastánců operačního systému Windows Phone :)
Kdybyste si měl představit chytrý telefon za deset let, co bude umět?
Věřím, že za deset let vůbec nebudeme řešit problémy s malou výdrží baterie, s mobily budeme moci plnohodnotně komunikovat hlasem (Siri je jen začátek), výkon, kvalita displeje a uživatelské prostředí, to vše se samozřejmě posune o notný kus dále. Obor je velmi dynamický a inovativní, takže jakékoli predikce jsou velmi obtížné. Vzpomeňme si například, jak vypadaly smartphony ještě před několika málo lety, před příchodem iPhone.
Trojice aplikací slovy vývojářů:
„Z aplikace Horská služba máme opravdu radost. Je to praktický pomocník, který se vám může hodit, když se dostanete do nesnází, když jste na horách. A je vcelku jedno jestli v zimě nebo v létě. Obrovskou radost nám udělala informace, které přišla už asi týden po vydání aplikace, o tom, že krkonošská horská služba díky aplikaci zachránila zraněnou turistku.“
„Když si chcete koupit třeba nějakou novou e-hračku, může se vám hodit aplikace eDatart. Appka nabízí kompletní katalog tisíců produktů, integrovanou čtečku čarových kódů pro rychlé nalezení konkrétního výrobku, rychlý přehled cen u různých prodejců elektroniky a mnohem více. Při vývoji jsme se soustředili mimo jiné také na rychlost načítání informací v situacích, kdy máte na mobilu zrovna k dispozici jen nekvalitní a pomalé datové připojení. Aplikace se probojovala mezi finalisty prestižní soutěže IT Projekt roku 2011.“
„Původně relativně jednoduchá aplikace, kterou jsme vyvinuli pro Českou pojišťovnu a která v první verzi nabízela hlášení dopravní nehody a několik dalších funkcí, postupně vyrostla do velmi komplexního řešení. Pojišťovna nyní umožňuje také sjednat a zaplatit různé druhy pojištění, přístup do klientské zóny a mnoho dalšího. Aplikace získala řadu ocenění, jako například Mobilní aplikace roku 2011, Internet Efectiveness Awards 2011 nebo titul nejlepší firemní aplikace na AppParade.“
2 komentáře
Ondřej
Óó díky za další supr článek je dobře, že pokračujete :) je fajn nahlédnout do kuchyně vývojářským studiím, na které se můžeme těšit příště?
Tomáš
Skvělý článek co se čte dobře i dnes..