Ve druhém dílu našeho seriálu symbolicky směřujeme do pražské Libně, kde sídlí kanceláře nejvíce zavedené české firmy vyvíjející pro mobilní zařízení. Jejich podpis najdeme pod aplikacemi pro největší českou firemní klientelu od České televize, přes banky až po velké mediální skupiny. Pravděpodobně jste se s nimi ale poprvé setkali, když jste si nainstalovali jejich stařičký evergreen SMS Ticket.
Na naše otázky odpovídal spolumajitel Michal Šrajer, který zaujímá ve firmě exoticky znějíci pozici Chief Happiness Officer.
Jak dlouho už vyvíjíte pro telefony (tablety) a jaká byla situace, když jste do oboru vstupovali?
Začínali jsme v roce 2008. Tehdy jsme byly na trhu výjimky. První aplikace pro Android jsme dokonce vyvíjeli už dlouho před tím, než vůbec vznikl první androidí telefon. A dodnes jsme přesvědčeni, že první dva telefony G1, které přiletěly do ČR, byly právě ty naše v Inmite :)
Jelikož programujete také pro iOS platformu, jak byste ji porovnali z pohledu vývojářů s Androidem. Jaké jsou výhody a nevýhody Androidu?
Na Androidu se nám hodně líbí jeho otevřenost, máme možnost nejen zavrtat se hluboko do systému, pokud je to potřeba, ale také prozkoumat přímo jeho zdrojové kódy. Toho už i jsme párkrát využili, při řešení některých low-levelových problémů či chyb přímo v systému. Na druhou stranu poměrně značnou komplikací při vývoji pro Android je jeho rostoucí roztříštěnost. Píšeme sice aplikace vždy tak, aby fungovaly na všech aktuálně rozšířených zařízeních, abychom si ale byli opravdu jisti, že vše klape jak má, je potřeba důkladné testování a sada našich testovacích telefonů tak stále narůstá.
Zkuste prosím uvést v procentech poměr, kolik aplikací vyvíjíte pro iOS, Android a popř. další platformy?
Platformy iOS a Android jsou u nás poměrně vyrovnané, nedávno jsme začali také s Windows Phone 7 a už dříve jsme si vyzkoušeli Badu i BlackBerry. Čím dál více si navíc pohráváme s HTML5, které už možná brzy bude hodně zajímavou platformou i pro mobilní aplikace.
Jaká z vašich Android aplikací pro vás byla největší výzvou a proč?
Snažíme si vybírat takové projekty, aby byl každý něčím zajímavý a novou výzvou. Z velkých aplikací určitě stojí za zmínku (krom velkých bankovních aplikací) třeba avast! Mobile Security, bezpečnostní řešení, které jsme připravili spolu s česko-americkou společností Avast. Už po dvou a půl měsících od vydání ostré verze si aplikaci stáhlo přes 2,5 miliónů uživatelů. A jejich počet dál prudce roste.
Rok založení: 2008
Vyvíjí pro: Android, iOS, Bada, Blackberry, mobilní web
http://www.inmite.eu
Jaké jsou možnosti expanze z českého prostředí? Máme u nás dost schopných programátorů?
Skvělých developerů samozřejmě není nikdy dost. Pravdou také je, že je o mobilní vývojáře (nejen u nás) čím dál větší zájem. Tomuto trendu čelíme tím, že se snažíme lidem nabídnout něco mnohem víc, než jen zajímavou práci na velkých českých i globálních projektech. Je pro nás totiž opravdu důležitý koncept “happiness at work” (do češtiny těžko přeložitelný výraz), který se snažíme pěstovat a rozvíjet.
Má české prostředí z vývojářského hlediska nějaké své specifikum?
Například oproti Silicon Valley, kam párkrát do roka jezdíváme na konference i za byznysem, je u nás relativně hodně technicky velmi nadaných lidí. Ve Valley má člověk mnohdy pocit, že pokud prozradí, že je vývojářem mobilních aplikací, tamní podnikatelé by se o něho snad i poprali.
A co český trh s aplikacemi obecně – liší se něčím od globálního?
Pro nás hlavně tím, že je velmi malinký. Když připravujeme vlastní nápady na produkty, vždy uvažujeme v globálním měřítku, protože vyrobit mobilní aplikaci, která bude cílit pouze na ČR, by téměř jistě nemělo naději na návratnost investice.
Kam si myslíte, že se bude vyvíjet trh s Android aplikacemi?
Díky přibývajícím nástrojům pro snadný ne-programátorský “vývoj” aplikací rozhodně bude přibývat jednoduchoučkých jednoúčelových aplikací, kterými je už dnes Play zahlcen. Z více high-level pohledu bude určitě v dohledné době velmi zajímavé sledovat technologii HTML5, která má v mobilním prostředí čím dál lepší podporu a je pro zadavatele velmi zajímavou alternativou k nativním aplikacím (vývíjí se pouze jedna verze aplikace, ne pro každou platformu zvlášť). Dnes to sice ještě není úplně ono, ale je asi jen otázkou času, kdy bude HTML5 aplikace opravdu k nerozeznání od té nativní.
Jde postavit funkční byznys na vývoji aplikací přímo pro koncové uživatele nebo je nutnost vyvíjet na zakázku?
Jde to, ale rozhodně to nejde ze dne na den. Často se v mainstreamových médiích objevují nadšené příběhy o úspěchu přes noc. Pravdou ale je, že takovému úspěchu typicky předchází několik let tvrdé dřiny a procházení slepých uliček. Známý příklad je třeba studio Rovio, které stojí za Angry Birds. Tahle jejich slavná hra s ptáky byla až 52. vydanou aplikací. Ty předchozí dnes ale už nikdo nezná.
Myslíte si, že je udržitelné, aby vedle sebe stály tři (respektive více) mobilních operačních systémů?
Možná to tak ještě nějakou dobu zůstane. Za každou z velkých platforem stojí silní hráči, kteří “tu svou” jen tak ke dnu nepošlou. Pozitivní určitě je, že navíc taková konkurence doslova žene inovace kupředu (a ceny dolů), což je pro koncové uživatele vynikající. Uvidíme, jak do hry promluví už zmiňované HTML5.
Trio z portfolia slovy vývojářů:
„Zajímavá byla určitě práce s Českou televizí na aplikacích ČT4 a ČT24, které krom textových zpráv poskytují také možnost sledování živého televizního přenosu.“
„Naše srdcová záležitost je SMS Jízdenka (jedna z vůbec prvních českých aplikací na tehdejším Android Marketu), kterou stále po malých krůčcích rozvíjíme a zdokonalujeme. Aplikace podporuje nákup jízdenek na městskou hromadnou dopravu v devíti českých a slovenských městech.“
„Z globálních projektů za zmínku určitě stojí Corkbin – mobilní sociální síť pro milovníky vína, která pomůže nejen uchovat si tipy na zajímavá vína, ale také umožní získat doporučení, co nového zkusit.“
Další díl tohoto seriálu přineseme příští úterý.
2 komentáře
jouda
Jestli je pro ne SMS jizdenka srdcovou zalezitosti, tak proc se o ni nestaraji a neaktualizuji ceny jizdenek?
Michal
Jouda: které jízdenky máme špatně? (obratem to opravíme) Snažíme se aktualizovat ceny okamžitě po změně a mysleli jsme, že se nám to i daří :) Finta je v tom, že, update těchto dat nevyžaduje update celé aplikace, máme data oddělena.