Představte si rok 2015, kdy nebudete při používání telefonu prohledávat dvanáct ploch, abyste se dostali ke 256. aplikaci, která vám v podstatě nabídne to samé, co běžné webové rozhraní na vašem počítači. Ano, chceme se tento týden věnovat mánii, kdy se každá firma či webový portál snaží přijít s vlastní mobilní aplikací, protože je to prostě cool! Na androidích smartphonech totiž existuje celkem agilní webový prohlížeč, který může nabídnout podobnou službu jako zdánlivě specializované programy, stačilo by se více soustředit při návrhu mobilní verze internetových stránek.
Co je onou věcí, pro kterou má smysl navrhovat speciální aplikaci pro mobil? Ano, jde o využití specifických funkcí telefonu jakými je okamžité určení polohy, notifikace či widgetu, použití fotoaparátu nebo akcelerometru. I pokud bychom pominuli, že některé z těchto věcí už lze ošetřit i skrze webový prohlížeč, stále nám zbývá spousta aplikací, které tyto vlastnosti buď prakticky nepoužívají nebo velice samoúčelně až otravně. Záměrně zatím nebudeme konkrétní, abychom spolu s vámi zkusili v tomto týdnu přijít na to, které to jsou, případně jaké důvody vedou k zahlcování Google Play aplikacemi. Každý den budeme zejména na našich facebookových stránkách přicházet s tématickou diskuzí či otázkou. Ty nejlepší postřehy od vás pak zabudujeme do článku, kterým celý náš týdenní cyklus uzavřeme.
Samozřejmě existuje i mnoho důvodů, proč použití aplikací dává smysl, jednou z nich je možnost přístupu k informacím offline či úspora datových toků, právě zde lze však pozorovat tlak, aby člověk musel být neustále připojen k datové dálnici (při vyspělosti českých mobilních sítí lze mluvit spíše o „okresce„). Uživatelská zkušenost vede člověka k vypnutí přídavných funkcí jednotlivých programů, které se provádí na pozadí – jednak kvůli úspoře baterie, druhak kvůli tomu, že často otravují zbytečnými notifikacemi, kvůli nimž by jen neustále civěl do telefonu, utopen v oznámeních všeho druhu. Přidaná hodnota aplikace se pak vlastně vytrácí.
Jednotlivé náměty k tématu budeme věšet v každém dnu tohoto týdne na naše facebookové, twitterové a G+ stránky. Máte taky pocit, že v rámci androidích aplikací v současnosti vítězí kvantita nad kvalitou?
5 komentářů
Martin
zastávám názor, že je lepší mít k dispozici specializovanou aplikaci a poté vzhledem ke kapacitám a možnostem dnešních smartphounů zvolit zda doinstalovat 356 aplikaci,kterou využiju jednou za půl roku než být odkázán na pouze na http://www.. mám rád na výběr,mám rád android :P
REx
Přijde mi to opět jako hysterie, teď je trendem android tak se tam nacpu se svou aplikací za každou cenu i když ta aplikace vlasně vůbec nic navíc neumí (respektive postačila by webová verze upravená pro telefony), viz. aplikace Komerční banky: https://play.google.com/store/apps/details?id=eu.inmite.prj.kb.mobilbank
shmoula
Diky! Jako Android vyvojar vzdycky zakaznikovi rikam, proc proboha chce aplikaci na to a na tohle? Zatim jsem to bohuzel nikomu nerozmluvil, je to holt dneska in, jako pred casem webovky a potom profil na facebooku.
Kamil
Tak pokud ti to zaplati:) Prohlizec ne vzdy dokaze vse co je v aplikaci snadno udelatelne – menu, nabidka atd. Aplikace muze byt mene narocna na datovy provoz a chapu ze to zadavatele chteji, prece jen mate aplikaci – jen kliknete a mate co chcete, nemusite si pamatovat URL a dalsi veci, vidite ikonku, lepe se to dostane do podvedomi a ne ze budete premyslet jak vubec vypadala ta adresa kterou sem pred dvema tydny otevrel… Navic nikdo vas nenuti to instalovat, vetsinou je i mobilni verze webu, muzete jit na ni. Je urcite lepsi mit na vyber. In me spis prijde remcat o zbytecnostech :)
Fabian
Z pohledu firem, ktere si aplikace objenavaji, i kdyz by to mohly byt weby pro mobilni telefony, docela chapu, ze je chteji mit v Marketu – jsou tam totiz videt.
Uz me napadlo i udelat neco jako Market, kam by se umistovaly linky na webove stranky optimalizovane pro telefony. Nebo uz neco takoveho existuje?